Cairns week 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu Cairns week 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu

Cairns week 1

Door: maartenenanouck

Blijf op de hoogte en volg Anouck

01 Augustus 2010 | Australië, Cairns

G’day allemaal!
Vandaag gaan we voor het eerste in Cairns kijken. De afgelopen week hebben we veel gewerkt op de prekliniek (sim-lab heet dat hier). Over deze tussenliggende dagen heeft Anouck een stukje geschreven maar dat is nog niet helemaal af. We hebben lekker uitgeslapen na de films en het Iraanse eten van gisteravond. We staan op met het idee dat het eindelijk weekend is. Het was toch wel wat drukker dan gedacht met al dat werken. De komende 11 weken zullen ongeveer gelijk zijn aan deze, behalve dat er 1 vakantieweek in zit voor de studenten. In de weekenden hebben we tijd voor leuke dingen, en de maandag is ook zo goed als vrij. We nemen de bus naar Cairns, lijn touristique, langs alle beaches. Voor een 3,5 dollar pp komen zo 3 zones verder. We stappen uit en zien dat deze plaats inderdaad toeristisch is. We lopen een stukje en bevinden ons dan bij de lagune. Omdat je in dit deel van het land haast niet in de zee kunt zwemmen vanwege allerlei kwallen en ander gespuis, heeft de gemeente iets leuks bedacht. Ze hebben een zoutwater lagune gemaakt vlak aan de kust, met stukken strand erbij. Er is zelfs een life guard aanwezig, terwijl het water maximaal 1,5m diep is! We lopen een rondje, het is redelijk bewolkt vandaag, slechts 26 graden. Na een aantal souvernirshops en een kilo folders van de plaatselijke vvv gaan we zitten en eten we onze zelfmeegebrachte lunch op. We wandelen verder en zien een mooi 5 sterren PADI duikcentrum. We krijgen wat informatie en foldertjes, deze duikschool ziet er goed uit. De cursus is 5 daags, 2 dagen zwembad en theorie-examen, daarna 3 dagen en 2 nachten cruisen op het great barrier reef!Hier gaan we dan 4 verplichte duiken en 5 duiken naar keuze maken. Al met al erg mooi. Nu alleen nog even een week prikken om dit in te gaan doen. Er zijn veel winkels hier, zelfs een heel groot overdekt winkelcentrum. Eenmaal binnen blijven we steken bij een boekwinkel. Anouck ziet een mooi compact boekje over wildlife in Australie, ik heb een leuk vogelhandboekkie gevonden. Na wat bladeren blijkt dat de mooie kingfisher van gisteren inderdaad een “Vraag van de week, zie foto” is. Dat andere leuke vogeltje wat ik steeds zie heet Willy Wagtail. Om een lang verhaal kort te maken: na veel twijfelen komen we 5 min later weer de boekwinkel binnen en koopt Anouck haar boekje, ze kon het niet laten. Na terugkomst hebben we nog wat rummikub en yahtzee gedaan.

Zondag: rustdag. Stukje gefietst naar de plaatselijke supermarkt. Het doorgaande fietspad is een vluchtstrook met daarop een fiets gekalkt. Dat is weer eens iets anders, naast auto’s rijden die met 100km/u op je af komen. We moeten wel verplicht een helm dragen ;) (deze foto volgt nog)

De vragen van deze week:
Welk gewas zie je op de foto en hoe heet deze mooie kingfisher?

De winnaars van vorige week: Thomas voor de vogelvraag en de slang is inderdaad een Taipan. Het fruit heeft nog niemand geraden, deze vraag nemen we dan ook mee naar deze week!

Fotos te vinden op:

• 01 Augustus 2010 - 10:07

Edzard Oldenziel:

Wat geweldig leuk om jullie reisverslag zo geregeld te kunnen lezen. Het doet me denken aan bijna 30 jaar geleden toen Hieke met haar vriendin Karin ook in Australië was beland. Toen kreeg ik de verslagen per luchtpost en de dia's kwamen pas veel later, de meeste pas na afloop van de reis. Mijn brieven gingen Poste Restante naar verschillende postkantoren in de wereld en telefoneren deden max. 1x per maand.
    Haar trip duurde een half jaar en ging langs Singapore, Indonesië, Australië, New Zealand, Tahiti en de VS. Ik kende haar net een half jaar en de scheiding duurde wel erg lang voor een smachtende jonge man.
    Haar reis heeft mij later geinspireerd tot een reisje naar Thailand en Hongkong. En daarna maakten we onze reizen samen net als jullie nu.
    Jullie ervaringen in het SIM lab zijn misschien wel iets voor een teambespreking. Heb je trouwens een sim-kaart nodig om daar te werken?
    Groet,
    Edzard Oldenziel

• 01 Augustus 2010 - 16:19

Reinau Blikslager:

Hey Anouck en Maarten, super leuk om jullie verslag te lezen, en het is voor zo herkenbaar. Heb hier en daar zelfs een beeld van: de lagune in Cairns en de Kookaboora (antwoord!). Nogmaals geniet er van! ik geniet van jullie vertelsels!
    Have fun, g'day mates!

• 01 Augustus 2010 - 19:01

Hans Den Ambtman:

Wij doen graag mee aan jullie prijsvraag.
    De vogel heet de Kookaburra (valt onder de familie van de ijsvogels). Gelet op de menselijke geluiden die hij maakt, wordt hij de Laughing Jackass genoemd. Omdat de geluiden meestal bij zonsopgang en bij zonsondergang worden gemaakt, is een andere bijnaam Bushman's Clock.
    Willy Wagtail is lid van de (naam zegt het al) kwikstaarten familie. Bij ons lijkt de Rouwkwikstaart er het meest op, vanwege het vele zwart.
    De Rainbow Bee-eater maakt lange tunnels in zanderige wanden met aan het einde een heuse broedkamer.
    We volgen jullie avonturen met veel genoegen. Vooral de teksten bij de foto's zijn geestig.
    Vogels kijken met een stuk vlees aan een hengel? Misschien een beetje te!!

• 04 Augustus 2010 - 20:20

Ellis:

Leuk verhaal wederom en zeer gave foto's! En ik zie dat Kyra al een plaatsvervanger heeft (de gekko :P)!

• 04 Augustus 2010 - 20:25

Ellis:

Ik las in de reactie van de vader van Maarten dat de vogel een laughing jack is, de vogel (en de naam al helemaal) komen me erg bekend voor! Hebben we deze niet ook uitvoerig bestudeerd in de dierentuin van Berlijn? :P
    En het gras ziet er zo zoet uit, is het ook misschien suikerriet? ;)
    Win ik nu een vliegticket naar Australië? :D

• 06 Augustus 2010 - 19:21

Fam. Workel:

hallo jullie twee, geweldig deze site, zal het nauwkeurig nalezen en geniet van deze reis. heb jullie vergeten een smsje te sturen voor een fijne werk-vakantie, maar goed alsnog. lees de verhalen wel

groeten uit holland van
    Hans - Josefine - Michel - Eugenie en Bas