Cairns week 3-4 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu Cairns week 3-4 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu

Cairns week 3-4

Door: maartenenanouck

Blijf op de hoogte en volg Anouck

22 Augustus 2010 | Australië, Cairns

Beste lezers, het duurde even voor deze update kwam. Onze excuses hiervoor. Het avontuur gaat gewoon door, er is alleen wat meer structuur in gekomen. We werken nu elke dinsdag t/m vrijdag in het sim-lab. Tussendoor Hebben we tijd voor leuke dingen en bereiden we van alles voor. Deze keer hebben we nog niet veel spectaculairs gedaan. Hieronder een kort verslagje van dag tot dag. Morgen is de open dag van de universiteit, wij hebben een mooie blauwe polo gekregen met het logo van James Cook Univercity erop en gaan meehelpen op het sim-lab. Ik zal kijken of ik na morgen ook een foto-update kan doen.

Dinsdag 10 augustus
Werken op het Sim-lab: jaar 1 maakt een amalgaam (grijze) vulling. Dit leren wij niet meer, dus het is leuk om dat hier ook eens te doen. De achterliggende gedachte is dat de studenten van deze universiteit meer in de outback gaan werken, in afgelegen gebieden. Daar zou niet altijd de juiste apparatuur aanwezig zijn voor het vullen met wit vulmateriaal. Ook zou de temperatuur voor dit witte composiet vaak te hoog zijn, waardoor het niet goed meer te verwerken is.

Woensdag 11 augustus
Werken op het sim-lab: nog 2x dezelfde sessie als gisteren.
’s Avonds gaan we mee naar een college van een groep wetenschappers. Deze mensen willen vanaf vandaag elke maand een college houden over een interessant onderwerp. Vanavond is de primeur over dengue. Dit is hier in de buurt één van de vervelende muggenziektes. De meeste besmettingen zijn mensen die op vakantie zijn geweest op Bali en dan terugkeren naar huis. De locatie is lekker buiten met een beamer. Ook zijn er (gratis) hapjes en drankjes. Onze begeleider en voormalig hoogleraar te Groningen loopt halverwege de pizzapunten uit te delen. Op de terugweg eten we een hap pizza samen met de twee andere studenten die mee waren gekomen naar het college. We mogen ook met ze mee terug rijden (de meeste studenten hier hebben een auto en een i-phone).

Donderdag 12 augustus
Werken op het sim-lab: de tweedejaars doen een practicum waarbij ze een inlay moeten prepareren. Wij controleren of ze het wel netjes doen ;)
In de avond gaan we naar de stad met een groepje studenten mee. Ze weten precies waar de drank goedkoop is. De laatste bus gaat terug om 23:45, dus als je om 20:30 aankomt moet je wel een beetje doordrinken. De $2 dollar cocktails blijken alleen voor de dames te zijn, dus koop ik voor mezelf een biertje. De tent waar we deze cocktails kopen is verder nog uitgestorven leeg. Na een 20 minuten gaan we dan ook naar de volgende toe. Dit blijkt een soort hippere gelegenheid te zijn onder het casino. Met mijn id-kaart (een nog papieren Nederlands rijbewijs) wist ik de portier wel even bezig te houden. Binnen blijkt hier de drank ook erg goedkoop, tequila shots en sunrise voor $2,-. Frisdrank is gratis. De muziekkeus is wat vreemd en we kennen de meeste nummers niet, maar al met al wel gezellig hier.

Vrijdag 13 augustus
Werken in het sim-lab..

Zaterdag 14 augustus
Vandaag gaan we naar Trinity beach, een heel bekend strand, ook wereldwijd. Het strand hadden we bij de pizza-avond al eens gezien, maar nu wat uitgebreider. Het is ongeveer 1 mile lang (1,6 km ongeveer). Het is een zandstrand, maar niet zo mooi breed als wij in Nederland gewend zijn. We leggen onze handdoeken neer en verbazen ons over hoe rustig het is. Als het dit weer was geweest thuis, dan had het hier hutjemutje vol gelegen van de mensen. We lopen het water in, dat lekker warm blijkt te zijn (graadje of 23). Als we tussen de gele vlaggetjes blijven zwemmen worden we in de gaten gehouden door lifeguard Jake. Het is laagseizoen voor de kwalletjes, maar 100% uitsluiten is natuurlijk niet mogelijk. Aan het eind van de middag hebben het hele strand afgelopen en zijn we aardig verbrand door de zon. Ach, mooi rood is niet lelijk ;)

Zondag 15 augustus
Een nieuwe dag vol leuke dingen, het is namelijk shopping day! We gaan naar de DFO, dit is een outlet winkelcentrum voor grote merken. Alles in de discount en dat kunnen backpackers wel gebruiken. We nemen de bus naar het centrum en dachten van daar wel even te lopen. De afstand was alleen ietsje groter dan gedacht, dus kwamen we na 45-60 min lopen in de felle zon aan bij de eerste winkel. Deze ligt net buiten het winkelcentrum en is een soort campingwinkel voor visliefhebbers. We zien van allerlei leuke dingen, zeker voor als we straks in het campertje zitten. De $7 footlong subs bij de subway bestempelen wij als gezond en goedkoop eten. Na deze 2 voeten naar binnen te hebben gewerkt is het tijd voor het echte werk. In de outletshops koop ik 3 shirts, Anouck heeft ook geluk met een mooie korte uitgaansrok en bijbehorende riem. Op de terugweg gaan we uit eten bij Outback Jacks, een soort steakhouse, maar dan wat goedkoper dan in NL. Na een week goedkoop eten waren we echt toe aan een stevig stuk vlees.

Maandag 16 augustus t/m vrijdag 20 augustus
Werken SIM-lab + overleg onderzoek. Het team hier is erg enthousiast over het onderzoek. Ze brengen alles in gereedheid om over ongeveer 2 weken onze monsters te gaan analyseren. Dit gaat onder andere gebeuren met een SEM microscoop. Dit is niet een klein apparaatje waar je op de middelbare school dingen door bekeek. Het gevaarte neemt een groot deel van een kamer in beslag en niet veel mensen schijnen er mee te kunnen werken. Om een quote te geven van één van onze begeleiders hier: “als je met een SEM-microscoop kunt werken, dan heb je je baan voor het uitzoeken”.

Zaterdag 21 augustus
Letten op budget, daarom niet veel gedaan dit weekend.
We zijn gevraagd om aanstaande donderdag iets te vertellen over onze opleiding in Groningen aan de studenten. Het zal een volle collegezaal worden. We hebben dan ook even voorbereidingstijd nodig. Omdat ik thuis altijd veel geschiedenisverhalen te horen heb gekregen (ja pap, van jou), zal ik Abel Tasman en de VOC ook eventjes de revue laten passeren. Vandaag is het verkiezingsdag hier in Australië, hou het nieuws dus maar goed in de gaten, want het is erg spannend!

Zondag 22 augustus
Opendag! De toekomstige studenten komen een kijkje nemen en wij mogen reclame maken!

Vragen van deze week en de foto's volgen nog!

• 29 Augustus 2010 - 07:28

Jan En Carolien:

Hoi Maarten en Anouck,
    Eindelijk jullie verslagen gelezen. Wat een geweldige ervaringen doen jullie daar op. En dit is nog maar het begin. Geniet ze! Groetjes de buurtjes uit het "natte"Delden.