Cairns week 5-6 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu Cairns week 5-6 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu

Cairns week 5-6

Door: maartenenanouck

Blijf op de hoogte en volg Anouck

04 September 2010 | Australië, Cairns

Zondag op de open dag:
In onze mooie blauwe shirts helpen we mee op de open dag. Om het uur komt er een groep mensen kijken. Sommige vragen ons de oren van het hoofd. Het middelbare schoolsysteem hier een beetje anders, dus die vragen sturen we lekker door. De aanstaande studenten mogen even proefboren en kunnen vanuit het sim-lab een kijkje nemen naar buiten. Als de suikerrietplantages aan de ene kant en het regenwoud aan de andere kant nog niet overtuigend genoeg is weet ik het ook niet meer.

Maandag
Vandaag zijn we eventjes de stad in geweest en verder leggen we de laatste hand aan de presentatie die we houden voor de tweedejaars studenten. Dankjewel Rients, voor de laatste fotoreeks vanuit Groningen!

Dinsdag
Lekker wezen zwemmen bij de Esplanade in Cairns, dit is de zoutwaterlagune waar ik al eens iets over heb geschreven. Verder hebben we onze duikcursus geboekt! Vanaf vrijdag gaan we 5 dagen scubadiven! Na afloop hebben we (als het goed is en we slagen) onze PADI license. De eerste 2 dagen leren we de basics in een zwembad, daarna gaan we drie dagen op een boot het great barrier reef op.

Woensdag
Work, work. De 1e jaars doen voor het eerst een oefening met de poppen. Ook leren ze hoe ze een kies moeten sealen (beschermlaagje aanbrengen in de groeven van een kies).

Donderdag
Work, work. De tweedejaars hebben genoten van onze presentatie over Nederlandse topografie, Abel Tasman, tandheelkunde in Nederland, stukje over de studiefinanciering hier etc. Direct daarna zijn we weer aan het werk gegaan.

Vrijdag
Aan het einde van de middag zijn we wat gaan drinken in de sportsbar in het winkelcentrum. Will, een Engelse gastdocent uit Birmingham deed graag een drankje mee. Hij vertelt ons dat hij 8 weken per jaar als gastdocent over komt vliegen naar hier. Dat zien wij ook wel zitten :D. De xxxx Gold (biertje) smaakt ondertussen prima. Later op de avond gaan we naar Farid voor een filmavond samen met wat van de stafleden. We kijken Salt, een actiefilm over een Russische spion die in Amerika opgroeit en beide presidenten moet vermoorden. Al met al heel veel actie. De tweede gaat over een Indonesische karatekid en bevat ook heel veel actie.

Zaterdag
Lekker weekend! Einde van de middag lekker gezwommen bij de beaches (soort appartementencomplex, waar de andere helft van de studenten woont). Om vervolgens de eerste echte Australische bbq te houden! Gezellig dagje zo.

Zondag
Hele dag regen….

Maandag
Vandaag gaan we weer eens de stad in. We hebben helaas geen recht op een studentenkaart van deze universiteit omdat we niet officieel “enrolled”zijn in een opleiding. In het begin probeerden we steeds alsof we dom waren bij de buschauffeur (2x retour naar Cairns is $14,- met korting $7,-). Maar de internationale studentenkaart werkt helaas niet. Ook (her)kennen de chauffeurs ons ondertussen, dus ze weten wat we van plan zijn… Al met al een onderwatercamera gekocht met 3 extra rolletjes. We zijn heel wat van plan
Dinsdag
We beginnen de ochtend met een rondleiding van Kylie. Zij is een bioloog en werkt ook op de JCU (universiteit). Omdat er een diversiteit aan opleidingen bij elkaar zit hier, van tandheelkunde, Engels, nursery (dat is iets met plantjes), etc. is er ook veel samenwerking. Het valt ons op dat er hier een hele andere moraal heerst dan in Nederland. Als je hier iemand iets vraagt dan is bijna iedereen bereid om je te helpen. En ze doen het ook echt! Het is een hele plezierige manier van samenwerking waar wij ons erg thuis in voelen. Het is niet zoals ja zeggen en nee doen. We komen tot de conclusie dat als we hier waren geboren, dat we dan absoluut geen tandheelkunde waren gaan doen. Er zijn wel leuke dingen om te leren ;) On topic:
Kylie heeft een Scanning Electron Microscope onder haar hoede. Hierop bekijkt ze bijvoorbeeld pollen van verschillende plantjes. Wij maken ook graag gebruik van deze microscoop om voor ons onderzoek wat plaatjes te schieten. Wat we echter niet weten is hoe zo’n SEM er uit ziet. Het is niet een tafelmodel zoals we gewend zijn van de middelbare school. We komen een kamertje binnen en zien daar een heel ouderwet uitziend apparaat. (de foto’s vertellen hier meer dan ik kan schrijven).
Voor de geïnteresseerden: De samples die niet van metaal zijn, worden gecoat met een goudlaagje. Daarna duurt het ongeveer 30-60 minuten voor er een 100% vacuüm ontstaat. Vervolgens schiet het ding electronen af om zo een heel mooi plaatje te verkrijgen.
Na het zien van dit “speeltje” gaan we naar het kantoortje. Kaylie laat ons uit het raam zien wat er buiten aan de hand is. De filmcrew van de BBC heeft een set ingericht voor een volgende natuurserie genaamd: ‘Oceans’. Ze waren vandaag op zee, maar zodra ze terug zijn gaan ze in het zwembad daar verder met het maken van opnames. Of we ze wilden ontmoeten…. Graag! Dus binnenkort gaan we een kijkje nemen op de set. Hou het in de gaten dus, Oceans, van de BBC.
In de middag werken we weer.
Na de praktische sessie geven we voor de 2e maal onze presentatie. Ergens halverwege hebben we een plaatje van Sinterklaas en de kerstman, gewoon omdat onze eerst was en de andere nep is. Tijdens de vergelijking tussen deze twee realiseerde ik me niet dat het wat gek klinkt om de elfjes te vergelijken met de zwarte pieten… Santa has elves, and Sinterklaas has black people, ouch.. Alleen al het vertalen ervan (Black Jack’s?). Al met al vonden ze het wel super interessant.
Als je erover nadenkt zijn zwarte pieten ook wel wat raar. Ze zijn zwart, komen met een boot van overzee en werken hard voor een blanke baas. (Vergelijk de slavenhandel van de VOC). Gekke hollanders..

Woensdag
Work, work. De eerstejaars boren voor het eerst in de fantoompoppen. Ze vinden het best spannend.

Donderdag
Work, work. De tweedejaars nemen afdrukken met alginaat. Dit lijkt wel wat op de peel-off masks die de vrouwelijke (en misschien ook wel sommige mannelijke) lezers onder u weleens hebben gebruikt. Hoofdbestanddeel: zeewier.

Vrijdag
Om 8:05 staan wij paraat naast de KFC voor een pickup naar het trainingscentrum. We starten de duikcursus! De man die ons ophaalt is erg ervaren en doet ook werk voor PADI (’s werelds best erkende duikopleiding) in Nederland. Hij kende zelfs Hilversum en Utrecht, maar Groningen? Nee, dat wist hij niet. Eenmaal aangekomen bestaat de ochtend uit een 2tal DVD’s en wat theoretische les. We hebben een groep van 12 personen. Redelijke mix van landen, een ier, 3 hollanders (met ons erbij), paar zweden, een Amerikaan, paartje uit nieuw zeeland, een tasmaan etc. Tijdens de lunch moesten sommige mensen nog hun dive medical doen. Dit is verplicht voor je het water in mag. Wij hadden deze al laten doen afgelopen maandag. Helaas bleek 1 van de jongens uit zweden (gek genoeg een tweeling) zijn medical niet te hebben gehaald. Met andere woorden: hij mocht van de dokter niet duiken. Hij had 15 jaar gelden astma gehad en gebruikte op dit moment een medicijn hiervoor.
Eindelijk tijd voor wat actie: het zwembad in. Om te beginnen een basis testje van 10 minuten watertrappelen en 200 meter zwemmen. Wij doen 300 meter met snorkel en flippers, gewoon omdat het kan. Daarna is het voor de uitrusting. Een luchtfles, wetsuit, masker, flippers. Ziet er supercool uit! Eerst gingen we in het ondiepe wat oefenen met handsignalen en hoe je water uit je masker krijgt als je onderwater bent. Ook leren we hoe we kunnen aangeven als we geen zuurstof meer hebben er wat we dan moeten doen. (de reserveslang van je duikbuddy grijpen!). Na het ondiepe gaan we nu het diepe deel van het zwembad in. Tijd om te testen hoe je de druk van de oren haalt (klaren). Normaal zou dat moeten door je neus dicht te knijpen en zachtjes wat druk op je neus te zetten. Anouck had hier wat moeite mee en deed er eer tijdje over om beneden te komen. We oefenen het opstijgen met je buddy als je geen lucht meer hebt en we gooien wat speelgoed raketjes naar elkaar onder water. Als we de pakken uitdoen blijkt dat Anouck best last heeft van haar oren. Om een lang verhaal kort te maken: we zijn even langs de dokter geweest, en ze heeft een middenoorontsteking aan 1 kant. Geen wonder dat het niet zo lekker ging. Als je de druk niet van je oren kunt krijgen onder water en je gaat dieper, dan scheuren je trommelvliezen. Volgens de dokter moet ze nu eerst even 2 weken niet duiken en kunnen we het daarna weer proberen. Gelukkig zitten we bij een betere duikschool en maken we gebruik van de niet goed geld terug garantie die loopt tot het einde van de eerste dag. Duiken zit er dus eventjes niet meer in, tijd om de 4 vrije dagen die we nu ineens hebben anders in te delen.

Zaterdag
Anouck wordt wakker met oorpijn rechts, toch maar goed dat we zijn gestopt. We hebben bedacht om dan maar een mooi tripje naar green island te gaan boeken voor een snorkeldag (niet vandaag natuurlijk). Met de rest van het geld hebben we andere brainstorm ideeën, maar dat laten we jullie nog wel weten als het zover is.

Voor de vragen van de week:

- Hoe heet het beestje op de foto?
- Wat is de belangrijkste regel bij scubaduiken?
- Wie heeft rugnummer 11 in het Nederlands elftal?
- Hoe heet een zonnebril hier?
- Ben je van plan ons een kaartje te sturen op onderstaand adres?

Maarten den Ambtman/ Anouck WIggers
Bedarra 24.1
Cairns Student Lodge
10-24 Faculty Close
Smithfield QLD 4878
Australia

tel. nr. +61 740571111 dan doorkiesnummer 2241 of 2242 (ja we hebben 2 vaste telefoons!)
mobiel nr. +61 413946203 prepay, (dus ons bellen vanuit Nederland kost ons ook geld ;)
Reminder: het is hier 8 uur later dan bij u thuis!

FOTO’s: http://picasaweb.google.nl/Juppiter/CairnsWeek5?feat=directlink

• 04 September 2010 - 18:09

Rients-Germ:

Wat vervelend van Anouck haar oorontsteking, jullie hadden er zo'n zin in. Belangrijkste regel is dat je altijd met een buddy moet duiken, nooit alleen. Andere antwoorden moet ik nog ff opzoeken

• 04 September 2010 - 18:17

Rients-Germ:

Beestje is mudskipper
    Zonnebrillen zijn 'sunnies'
    Nr 11 is Arjen Robben
    Het kaartje laat ik maar ff zitten, ik kom wel ff langs in dec. :p

• 05 September 2010 - 07:51

Ronald:

Volgens mij heeft Rients de vragen goed beantwoord. Balen van die oor ontsteking. Hopelijk dat
    het snel beter gaat.

Gr Ronald

• 06 September 2010 - 01:27

Maarten:

Rients heeft minimaal 1 vraag fout, dus er is nog plek voor verbetering :)

• 06 September 2010 - 11:54

Ellis:

na wat googlen en wikipedia, kwam ik er achter dat de amerikaanse (en wss ook de australische) slangterm voor zonnebrillen 'sun cheaters' zijn?! maar sunnies zou ook goed kunnen, wat ik van de australiers weet; met hun barbies (bbq) en pokies (pokeren) :P
    oh en ik heb mam geholpen met kaartjes, dus die heb ik dan toch ook afgevinkt? :D

Voor de rest ben ik het met Rients eens ;) ook over de eerste regel: super vervelend voor jullie!