Fraser tm australia zoo - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu Fraser tm australia zoo - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu

Fraser tm australia zoo

Door: AnouckenMaarten

Blijf op de hoogte en volg Anouck

11 December 2010 | Australië, Brisbane

Beste iedereen! HAHA, wat nou sneeuw! Dat kennen we hier niet! De afgelopen week was lekker afwisselend, met een boottocht, 4x4 rijden op fraser island, dolfijnen voeren, kerstspulletjes kopen, wandelen en niet te vergeten de bowlingcompetitie op de wii! Over een kleine 9 weken alweer keren wij terug naar Nederland. We proberen er niet aan te denken, maar toch zullen wij dan met onze zongebruinde lichamen weer in dat koude Nederland uit het vliegtuig stappen. Brrrrrr, allereerst neem ik u nog een paar keer mee naar de wondere wereld van Australië (Nieuw-Holland).

Maandag
Het is weer maandag en wij hebben er zin in! Om 8:00 stappen we op de boot om een redelijk ongerept deel van Fraser Island te gaan bekijken. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld, nog groter dan Texel! Ander opmerkelijk feit is dat op dit eiland regenwoud groeit. Dit komt bijna nergens voor. Op het eiland zijn geen verharde wegen, behalve in enkele resorts. Alles moet dan ook via de onverharde zandwegen worden vervoerd. Dit gaat met 4 wiel aangedreven auto’s en vrachtwagens. Er leeft ook een grote populatie dingo’s (wilde honden), die vanwege de afgelegen positie van het eiland, tot 1 van de zuiverste van de wereld behoren. We stappen op de boot en varen weg uit Hervey bay. Deze catamaran doet normaal gesproken tochten om walvissen te spotten. Het seizoen hiervoor is echter net voorbij, dus bezoek wij vandaag een nog ongerept deel van Fraser Island. Eenmaal uit de haven zien we de eerste dolfijn al in de verte. Deze soort is niet zo speels, en na vijf minuten geven we het achtervolgen op. Een klein kwartiertje later zien we een andere staart onder water verdwijnen, het zijn zeekoeien. Deze vriendelijke grazers schijnen ook de inspiratie geweest te zijn voor de bekende zeemeermin. Na het zien van een afbeelding van een zeekoe (google maar eens op plaatjes), zult u begrijpen dat de vergelijking met de meermin wat fantasie vraagt. Wij trekken de conclusie dat je voortaan elke vrouw kunt complimenteren als zeekoe, zelfs als ze niet op een zeemeermin lijkt. We varen langs de westkust van het eiland omhoog naar de vuurtoren. Onderweg stoppen we voor een duik aan een prachtig wit strand met heerlijk warm zeewater (27 graden). Het overstappen van de grote boot naar het strand, gaat via een klein bootje met wielen (zie foto). Volgende doel is de vuurtoren. We gaan aan land en wandelen een half uurtje naar boven om uit te komen bij een vuurtoren. Mooi uitzicht over de noordelijke kant van het eiland. Stukje varen weer richting de activiteiten stop. We kajakken 45 minuutjes door dode mangroven. Daarna wordt het echt leuk, want Anouck gaat vissen! En na een 2-3 minuutjes heeft ze haar eerste trofee al binnen! De kapitein kwam even helpen met losmaken, neemt het visje mee en zegt ‘these taste very good’… Even later vangt ze er nog één. We hebben nog even kort de tijd om wat te snorkelen. Echt veel zien we niet, een paar roggen en toch nog weer een schilpad! De derde grote zeeschildpad voor deze vakantie! Op de terugweg varen we langs wat zandstenen met heel veel verschillende kleuren zand. Ook raken we aan de praat met één van de bemanningsleden die ons een lijstje geeft met hele leuke tips en dingen om te doen in de komende weken!

Dinsdag
Maryborough is de eerste stop vanochtend. Dit is de geboortestad van de schrijfster van Mary Poppins. De stad heeft een leuke uitstraling en er staan aardig wat mooie oude gebouwen. Wij doen een stadswandeling.’S Middags lunchen we in Tin Can Bay, waar we morgenochtend dolfijnen kunnen voeren in de haven. We rijden door naar Rainbow beach, waar men een leuk strand heeft. Overnachten doen we uiteraard in de campervan, in een nationaal park, met zee, strand en al dat andere mooie.

Woensdag
Dolfijn voeren! Voordat het voertijd is staan er al wat vogels op de uitkijk voor visjes. Onder deze belangstellenden is ook een mooie pelikaan met karakter (foto). Na een verhaaltje over dolfijnen en wat specifieker over de twee die hier vanochtend zijn, is het tijd om te gaan voeren. Anouck koopt een visje zodat ik een mooie foto kan maken. We rijden terug naar Hervey bay. Onderweg bezoeken we een oude winkel in Maryborough. De vrijwilliger die hier de rondleiding geeft praat graag en veel. We spenderen hier uiteindelijk twee uur, en gaan na het aanhoren van een hoop mooie verhalen weer naar buiten. Vanmiddag hebben we een uurtje briefing over het rijden van een vierwiel aangedreven auto op het zand. Schijnt nog regelmatig fout te gaan, zeker onder backpackers. De oostkust van het eiland is de enige officiële snelweg die bestaat uit zand. 75 mile beach heet het. Alle verkeersregels zijn dan ook van toepassing, plus nog een paar extra omdat er geen lijnen op de weg staan. Eenmaal in het gebouwtje blijkt het niet door te gaan vandaag: verplaatst naar morgenochtend 8:00. Bij het aanmelden in het hostel staat ons nog een verrassing te wachten. Er zit een gratis overnachting in ons pakket. Dat stond niet op de folder, maar is wel mooi meegenomen. Op de vraag waar ik de camper kon parkeren was het antwoord: jullie hebben vannacht een kamer, nummer 204! Okee! Dat laten we ons geen twee keer zeggen. Hopsa naar de kamer, we hebben twee kamergenootjes. Één Duitser en later op de avond ook nog een Nederlander. Met z’n allen gaan we bowlen op de wii, een echte competitie. Anouck doet het voor het eerst en haalt een mooie score, door naar ronde twee (de finaleronde). Ik gooi zelf mooi constant 199 eerste rondje, en 200 in het tweede rondje. Net niet genoeg voor de overwinning, maar toch tweede geworden. Vannacht lekker in een bed slapen!

Donderdag
Oei oei oei, wat kan die andere Nederlander snurken zeg, echt niet normaal hard! Dit kun je geen zagen meer noemen, dat hij er zelf niet wakker van werd! Briefing voor de 4x4 toer: we konden er niet uitkomen of we zelf een auto zouden huren, of met een toer mee zouden gaan. Uiteindelijk is het een self drive tour geworden, waarbij er een gids voorop rijdt. Wij achtervolgen de gids met 8 man per auto (toyota landcruzer 75). We gaan op weg en rijden naar de boot. Om fatsoenlijk op het eiland aan wal te kunnen, parkeren we de wagen achteruit in op de pond. Zodoende kunnen we vooruit het eiland op. Hobbel hobbel hobbel wat een slechte wegen hier. Precies wat we gedacht hadden. Al dit geschommel is wel mooi avontuurlijk! Na 30 min stoppen we bij Lake Mckenzie. Één van de mooiste stranden in de wereld. Onderwater tot 50 meter zicht in dit meer gevuld met regenwater. Na de lunch en bibehorende boardwalk langs Eli Creek is het mijn beurt op te rijden. Deze auto is gewoon een beest, met een V8 heel veel liter motor kan er niet veel misgaan. Op weg naar de 75 mile beach was er één lastig stukje met veel los zand. In de tweede versnelling plankgas geven was net voldoende om niet vast te raken. De auto achter ons had minder geluk… Onderweg naar de camping stoppen we bij het beroemde Maheno scheepswrak voor wat foto’s. Anouck brengt ons veilig naar de camping door een mooie manouvre uit te voeren om een meter hoge zandduin op te komen. Net een achtbaan;) Eenmaal op de camping zetten we de tent op. Daarna helpen we met eten koken, naja het voorbereiden. Aardappels schillen voor 19 man, uien pellen, etc. Hoeven we in elk geval niet af te wassen :D De steaks zijn erg lekker! Nog even wat spekkies roosteren bij het kampvuur en dan naar bed.

Vrijdag
Tent weer inpakken, vannacht was er wat regen. Onze tent is redelijk droog, maar sommige mensen hebben volgens mij gisteren voor het eerst een koepeltentje opgezet. Zonder ook de buitentent fatsoenlijk strak te spannen vonden ze het wel mooi. Die mensen hebben vannacht haast liggen zwemmen in hun slaapzak…. We rijden naar Indian head rock. Volgens mij de enige rots op het eiland, tevens heilige plek voor de Aboriginals. Na dit mooie uitzicht nemen we een korte duik in de champagne pools. Beetje koud is dit water wel. De gids zei al dat gemiddeld 1 iemand in de groep zn voet open zou halen aan een scherpe rots. En inderdaad, één van de tuttige stadse Duitse dames komt terug met een snee in de voet. Gek genoeg precies de persoon waarvan wij dachten: die gaat haar voet open halen. Tijd om weer langzaam naar het zuiden te gaan. Onderweg stoppen we bij de pinnacles. Een heilige plek voor de Aboriginals (ook al). Hier mochten alleen vrouwen komen. Waarschijnlijk om te bevallen. Volgende zwemgelegenheid: heldere beek. (zie foto’s) Als laatste gaan we naar lake Wabby. Op de parkeerplaats geeft de gids aan dat we wel wat moeten doorlopen. Het is namelijk 25 minuten lopen en we willen niet de boot missen. Vlak voor we gaan lopen zien we toch nog een echt dingo! Overal waarschuwingsborden van pas op, maar ze zijn eigenlijk best lief. Lake Wabby is erg leuk, net als je denkt dat e er bent sta je ineens midden in de zandduinen. De gedachte: is het meer opgedroogd? Is daarom ook niet zo gek. Paar minuutes later zien we het echte meer samen met de bijbehorende catfish en kleine schildpadjes. De twee eigenwijze Spaanse dames lopen zo traag dat het halen van de boot in gevaar komt. Na een wilde rit met onze Londense chauffeur (leuk accent hadden beide broers), komen we NET op tijd. ’s Avonds boeken we een nacht bij in het hostel en is het tijd voor een afterparty!

Zaterdag
Iedereen in het hostel is positief over Noosa, een strandplaatsje. We rijden er heen, maar…
Regen regen regen. We proberen een parkeerplekje te vinden, eenmaal gelukt zet ik de auto aan de kant. We kijken elkaar aan en zonder iets te zeggen weten we dat we hetzelfde denken: wegwezen hier. Op naar een binnen attractie, de gemberfabriek! Deze fabriek heeft een soort mini pretpark, met twee rondleidingen en wat leuke winkeltjes. Ook is er voor de kinderen een mini variant van “its a small World” (voor de mensen die in Disneyland Parijs geweest zijn). We doen beide rondleidingen, want het weer is zo slecht dat we verder toch niets kunnen doen. De eerste gaat over het zaaien/oogsten/verwerken van de gember. Allemaal heel interessant, klein proeverijtje aan het einde is best lekker. Tweede rondleiding gaat over bloemetjes en bijtjes. (ja echt!) En toch vooral over de bijtjes en de zoete honing die ze maken. Als souvenirs kopen we een zakje met snoepjes (pollen, omhult met honing). Op de weg naar buiten parkeren we nog even onze camper voor de ingang. Op de zijkant staan nog altijd twee gingerbreadmen die het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes maar al te goed begrepen hebben. Deze foto konden we niet laten schieten.
’s Avonds staan we op een camping waar ze een inductie kookplaat hebben in de algemene keuken, dat is nog eens luxe!

Zondag
Tegenover de gemberfabriek van gisteren staat een ander leuk productiehuis. In dit gebouw verwerken ze macademia nootjes en veelal gaat dat samen met chocolade. We proeven een chocoladekersbonbonding (erg lekker!). Onderweg naar Noosa (toch even kijken of het nu wel leuk is zonder de regen) komen we langs afslag Eumundi. We rijden 3x rond de rotonde voor we besluiten om er toch even te gaan kijken. En een goede keus gemaakt, want het plaatsje is heel erg gezellig. De eerste winkel die we binnenlopen is een kerstzaak, achterin staan allerlei leuke modelhuisjes. Wij hebben het huisje uit deze serie met de ‘dentist’, helaas kan ik die hier zo snel niet terug vinden. Volgende winkel heet Berkelauw, dit klinkt ons te Nederlands, dus we gaan eens even een kijkje nemen. Het blijkt een van oorsprong Rotterdams familiebedrijf. Ze zijn hierheen gekomen na de oorlog en verkopen nu bijzondere en antieke boeken. (volgens de medewerkster die het allemaal maar wat graag wilde uitleggen) Deze vestiging heeft ook heel veel tweedehands. Ik koop een leesboek met Griekse mythen en sagen, eens iets anders dan die reisboeken. We komen opnieuw aan in Noosa en na 15 min rondrijden parkeren we de auto. Gelukkig geen twee uur maximum vandaag, want het is zondag! Nu hebben we alle tijd om twee wandelingen te combineren. Eerst zetten we nog eventjes de koala die boven de parkeerplaats hangt op de foto!

Maandag
Hinterlands, zo heel een klein gebiedje ten westen van hier. Het zou een beetje vergelijkbaar moeten zin met de tablelands die we zo mooi vonden rond Cairns. We bezoeken de lokale i van informatie en gaan op weg. Eerst een korte wandeling langs twee watervalletjes. Daarna bezoeken we de lokale dam. Onderweg rijden we door een prachtig landschap. We stoppen nog even bij een lokale kaasfabriek en halen een stuk feta met zongedroogde tomaatjes en olijven erin. In het ‘hoofd plaatsje’ hebben ze een selectie van heel veel aparte lokale winkels. Erg leuk om even doorheen te struinen. Alles is blijkbaar lokaal hier, leuk toch? Al met al een geslaagde dag, we overnachten aan de Steve Irwin road (je weet wel, die van die krokodillen, crikey!) Morgen gaan we zijn dierentuin eens van heel dichtbij bekijken!

Dinsdag
Australia zoo! Fikse korting vandaag met de studentenkaarten, crikey! Wat moet ik er verder over zeggen, het is een dierentuin. De korkodillenshow is erg leuk, alleen het gedeelte ervan met de echte krokodil is wat kort. Er zit een iets andere selectie van dieren dan we in Nederland gewend zijn. Geen neushoorns enzo. In plaats daarvan zien we enchidna’s, wombats, veel slangen, grote landschildpadden, kangoeroes, en vele anderen. We nemen ook een kijkje in de dierenopvang aan de overkant van het parkeerterrein. Hier zitten vooral gewonde koala’s en wat possums. Om dit korte tekstje wat goed te maken, hebben we een hele mooie hoop foto’s online gezet van alle lieve dierenvriendjes.

• 11 December 2010 - 16:06

Maud:

Heej Maarten en Anouck!

Weer een leuk verhaal!
    Die Wombats zijn super schattig!! Kunnen jullie er niet eentje voor me meesmokkelen?;) hahaha
    Nog bedankt voor jullie kaart!!

Liefs,
    Maud