Brisbane/Alice/Ghan - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu Brisbane/Alice/Ghan - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anouck Maarten - WaarBenJij.nu

Brisbane/Alice/Ghan

Door: AnouckenMaarten

Blijf op de hoogte en volg Anouck

16 December 2010 | Australië, Alice Springs

Woensdag
We hebben nog één dagje over voor we naar Brisbane gaan om de auto in te leveren. Waar kun je deze nu beter besteden dan in de Gold Coast, een hoogtepunt voor vele backpackers. Er is zon, zee strand, veel flats, dure gebouwen, dure huizen etc. We rijden het kustgebied binnen en besluiten om maar eens te beginnen met een uitzicht over het geheel. We parkeren naast de Q1 tower, één van de hoogste gebouwen ter wereld en zeker de hoogste hier. De lift heeft maar twee knopjes: begane grond en 77ste verdieping. In een luttele 43 seconden klinkt er een piepje, dat aangeeft dat we op het observatiedeck zijn. We hebben een prachtig uitzicht over de stad. In de verte zien we strand, hele kleine mensjes en onze campervan van bovenaf. Na een half uurtje hebben alles goed gezien en gaan we naar beneden. Bij de auto aangekomen vraag ik Anouck of ze misschien haar deur niet op slot had gedaan. Op hetzelfde ogenblik zie ik het geforceerde slot en realiseren we ons dat er vast wat kabouters aan het werk zijn geweest. Deze kabouters zijn iets vervelender dan de vorige, want ze nemen ook waardevolle spullen mee. De buit bestaat uit twee dagrugtassen, een laptop, 1 digitale camera (de backup camera), paar brillen en een portemonnee met bankpasje, rijbewijs en creditcard. Ook de paspoorten zaten in één van de tassen… Als een dolle bellen we de politie en rijden we daarheen. Ook bel ik naar Nederland om bankpasjes te blokkeren, en met succes. Er waren nog geen transacties geweest. De rest van de middag besteden we aan regelen: ambassade bellen, schade aan de auto bekijken (slot stuk), twee blokken om plaats delict heen alle vuilnisbakken inkijken etc. Ondertussen vliegen we over 2 dagen naar Alice Springs, en hoe gaan we dat zonder paspoort doen?

Donderdag
We staan vroeg op en rijden een hele lange mooie route naar Brisbane. Om 10:20 komen we aan bij het hostel. We parkeren, en vragen ons af hoe we het centrum het beste in kunnen lopen. We moeten om 11:00 op het consulaat zijn, het is 25 minuutjes lopen, kan allemaal net. We blijken al het derde Nederlandse stel waarvan de paspoorten zijn gestolen deze week, allemaal in dezelfde plaats. Niet echt veilig dus! De nieuwe paspoorten zijn binnen normaal gesproken binnen drie weken klaar. We halen ze op in Melbourne, dat ligt op de route. En de binnenlandse vlucht kan weinig problemen opleveren. Al met al wel veel tijd kwijt door die kabouters. We gaan terug naar het hostel en halen onze auto helemaal leeg. We leveren hem in en nemen de trein terug naar het centrum. De avond relaxen we in het hostel, daar waren we wel aan toe. O wat slaapt een matras heerlijk na 41 dagen campervan!

Vrijdag
Vandaag Brisbane in. We beginnen met het politiebureau, hier vullen we een verklaring in zodat we een bewijs hebben dat de boel gestolen is. Vervolgens gaan we naar de rechtbank om dit te laten ondertekenen. Dit bewijsje is ook afdoende om mee te gaan vliegen. Het nieuwe paspoort kunnen we ophalen in Melbourne wanneer we daar zijn. Hierna is het tijd om een paar nieuwe dagrugtassen te gaan kopen. Morgen moeten we natuurlijk wel iets hebben om de handbagage in te stoppen. Uiteindelijk zien we dan misschien minder van Brisbane dan we gedacht hadden, maar gelukkig dat de rest van de vakantie verder niet in gevaar komt.

Zaterdag
We staan erg vroeg op voor de shuttlebus naar het vliegveld. Onderweg moeten we ineens twee extra mensen ophalen. Al met al is het erg druk op het vliegveld, we checken nog net op tijd in. Tien minuutjes later had niet gemoeten... Na drie uurtjes vliegen en een ontbijtje op hoogte, stappen we uit in Alice Springs, midden in het land. We hoppen in de shuttlebus richting het hostel en ruimen de wat ouderwetse kamer in. In Alice hebben ze elk jaar een bootrace, maar dan een hele bijzondere. De boten hebben geen bodem en de bewoners rennen a la Flintstone door een rivier die bijna altijd droog ligt. Dit is de enige bootrace ter wereld die wordt afgelast als er water in de rivier staat! We lopen de stad in en het centrum is best leuk. Allerlei winkeltjes en bedrijvigheid. Onderweg komt er nog een stoet met motoren lang, ook de kerstman zit er bij! We bezoeken een klein museum van de Royal Flying Doctor Service. Heel informatief en hele lekkere koffie en cake! Ze verzorgen de medische zorg voor een heel groot gebied, voornamelijk voor afgelegen aboriginal stammen. We lopen nog wat door het centrum en kopen wat nieuwe zonnebrandcrème. In de winkel horen we een Nederlands liedje, over wiebelende konijntjes. Ik vraag aan de kassa welke radiozender het is. Blijkt dat deze mevrouw zelf een aantal jaar in Nederland gewoond heeft en het nummer ook kent..!! In het midden van de woestijn en dan zoiets, heel apart.

Zondag tm dinsdag
Pick up time 5:35. We hebben een drie daagse toer naar Kings Canyon, Uluru en de Olga’s geboekt. We starten met een lang rit van 500 km richting Kings Canyon. Daar aangekomen maken we een wandeling van drie uur, met onderweg een zwempauze in de Garden of Eden. Het weer is prachtig, 29 graden. Normaal is het nu 43 graden en daarmee alle leukigheid van de wandeling verdwenen. De hele omgeving is groen, echt heel bijzonder. Normaal is alles rood en stoffig. De avond zitten we rond het kampvuur met een bord eten. Slapen doen we in een swag, dat is een matje, met een soort afsluitbare bovenkant, je kunt er met je slaapzak in liggen.
Opstaan om 5:15, tijd om de boel in te pakken. Ontbijten en hop de auto in, we gaan naar de Olga’s. Aldaar doen we ook een drie uur durende wandeling. Prachtige rotsformaties en uitzichten op dit pad. De wandeling staat ook te boek als de mooiste woestijnwandeling van het land. De gids laat wat okerstenen zien, vertelt wat kinderverhaaltjes en heeft een tattoo op z’n been (de kaart van Nieuw-Zeeland). Voor zonsondergang gaan we naar Uluru, de grootste rots ter wereld. Een prachtige kleurverandering van diep rood naar bruin. Hele mooie foto’s! Uluru is een gekantelde rots (door het tegen elkaar schuiven van twee aardplaten). Het zichtbare deel is 350 meter hoog en naar schatting zit er nog 6 kilometer onder de grond verstopt. Erg indrukwekkend en heel erg heilig voor de Aboriginals. Toch zijn er nog mensen die de rots beklimmen en bovenop allerlei wc papier en luiers enzo achterlaten. Respect is ver te zoeken…
Volgende ochtend: wakker worden om 4:30. In de bus kunnen we nog een half uurtje slapen. Op dezelfde plek als gisteren kijken we vandaag naar de zonsopkomst. De zon komt op achter de rots en ook dit ziet er prachtig uit. We doen de basewalk en lopen om de rots heen. 11 km in totaal. Op de lange terugweg naar Alice stoppen we nog een paar keer. We zien emu’s en rijden een stukje op een dromedaris. Dit laatste hadden we in Egypte ook al gedaan, maar deze keer ging het beest een rondje rennen! ’s Avonds hebben we een etentje met de groep en slapen we weer eens na middernacht. Voor morgen hebben we nog 1 dag toer geboekt om de West Macdonnald Ranges te zien.

Woensdag
Toerdag 4, pick up om 6:35 deze keer. We zijn wel wat moe van het vroege opstaan de afgelopen dagen en kunnen een beetje bijslapen in de bus. We hebben een klein groepje mensen en een leuke gids. Dit keer hoeven we geen uren te rijden om ergens uit te komen. De eerste tussenstop is het graf van dr. Flynn. Hij was de bedenker van de RFDS (die vliegende doktoren), waar we het museum van hebben bezocht. Ook staat deze man afgebeeld op het briefje van 20 dollar. We bezoeken wat uitgesleten rotsformaties, waterpoelen en doen een mooie wandeling met een stukje strand aan het eind (lekker even zwemmen). Prima lunch onderweg en een zeldzame soort black footed rock wallabies gezien. Echt een aanrader om een dagje heen te gaan!

Donderdag
THE GHAN, De beroemde treinverbinding die Darwin in het noorden met Adelaide in het zuiden verbindt. Er is heel wat te doen geweest op dit traject. Voor de volledige geschiedenis van de trein verwijs ik even door naar Wikipedia. Steward was de eerste die de tocht van Adelaide naar Darwin en terug levend volbracht. Met de informatie die hij onderweg had verzameld werd hij een rijk man, en won Adelaide de strijd om de eerste telegraaflijn te verbinden met Indonesië. Hierdoor werd het mogelijk om binnen afzienbare tijd een bericht heen en weer naar moederland Engeland te sturen. De gangbare manier was per schip (3 maanden heen en 3 terug voor antwoord..) Vorige week had een tornado een deel van de spoorlijn verwoest en ontspoorden enkele wagons. Wij hebben heel veel geluk dat dit de eerste trein is die weer naar het zuiden gaat. We checken de bagage in en stappen de trein in. Aan boord hebben we 3x zoveel beenruimte als in een vliegtuig, en kunnen we ons prima vermaken. Met ons in de coupe zitten nog vier mensen die we kenden van de tours van afgelopen dagen. De trein gaat niet zo snel en vertraagt af en toe als er iets te zien is. Onderweg komen we onder andere langs de oudste rivier ter wereld (staat meestal droog), standbeeld ter ere van de miljoenste dwarsbalk op de route etc. Na zonsondergang lezen we nog wat voor we de stoelen achterover gooien. Ergens morgen rond het middaguur komen we aan in Adelaide, na 24 uur treinen over 1500 km.

Vrijdag
Om een uurtje of 6:30 klinkt het door de speakers: ‘goodmorning ladies and gentlemen’. Wat er verder nog uitkwam weet ik niet, het verhaal was onbelangrijk en we hadden zo nog een uurtje kunnen blijven slapen! De rest van de ochtend zitten we gewoon weer lekker in de trein net als gisteren. Het landschap nog altijd groen groener groenst. Met een klein uurtje vertraging komen we aan in Adelaide. En net nadat we de bagage hebben gepakt hoor ik een Fries accent. We kijken recht voor ons, en wie zijn daar?! Rients-Germ en Marcel! Ze komen een maandje met ons meereizen, helemaal vanuit Groningen! We hebben zoveel bij te praten! Snel even iedereen in de ene campervan, om de tweede camper op te halen. Deze heet Robotech, en heeft een soort futuristische lasergun op de zijkant staan. Eenmaal bij het bedrijf wilden ze wel een kopie van mijn rijbewijs hebben, ja die is er even niet meer. Gelukkig hadden we al eerder wat gehuurd, en na wat faxen en bellen was de oude kopie boven water. We rijden een hele mooie scenic route richting Kangaroo Island. Zoals de naam al doet vermoeden zit er veel wildlife. We hebben de boot geboekt voor morgen, vannacht slapen we bij een mooi strand met heel veel sterren!

• 16 December 2010 - 07:51

Jeroen Scholten:

Good morning lady and gentleman,

Wat een mooie lange reis maken jullie! :-)

Groetjes,
    Jeroen

• 22 December 2010 - 08:15

Jan En Carolien:

Wat zien jullie ongelooflijk veel door alles wat jullie ondernemen! Dat zit mooi in jullie (niet gestolen) rugzak en neemt niemand jullie je ooit af.
    Vanuit Delden wensen we jullie een gelukkig 2011 toe en een wel heel bijzonder oud/nieuwjaar aan de andere kant van de wereld.
    Groetjes,
    Vanuit een wit Delden, Jan en Carolien.